IEMES WEEK 1

Cortonville!

Maandag middag, de start van de IEMES week voor de eerstejaars studenten, maar ik besluit zelf om alvast een seminar te volgen. Het gast college werd gegeven door Eric Corton, muzikant, acteur en radio DJ bij radio 2 en vaste DJ bij 3FM. Een muzikant onder de tatoeages met een hoog knuffel gehalte door zijn werk voor Serious Request.

Eric kwam met veel enthousiasme vertellen over het verloop van zijn carrière en wilde graag al onze brandende vragen beantwoorden.

Eric is begonnen aan de toneelacademie in Maastricht, wat mij al zeer wist te boeien, aangezien ik uit Maastricht kom en het wel grappig is dat hij heeft gestudeerd in het mooie Mestreech.

 De seminar bestond vooral uit het beantwoorden van verschillende vragen, waar hij goed en uitgebreid antwoord op gaf. Een vraag die gesteld werd was: ‘’Hoeveel macht heeft hij als het erop aan komt welke platen hij draait?’’ Eric vertelde dat er elke week een Plugger langskomt en platen komt aanprijzen. Hij luistert elke plaat, maar door zijn verleden als muzikant kraakt hij de platen niet af maar heeft hij de drang om elke band te helpen of aanwijzingen te geven.

 Een andere vraag die gesteld werd was of hij zijn eigen playlist maakt. Eric vertelde dat 3FM een heel team achter zich heeft en elke DJ niet zijn eigen playlist maakt. Dat doen de muziek redacteurs. Natuurlijk weten deze redacteurs wel welke muziek Eric niet draait en welke wel. ‘’Ik zal nooit een plaat draaien, waar ik het niet mee eens ben.’’

 Voor deze seminar heb ik nog wat research gedaan naar Eric Corton. Zo kwam ik een leuk project van hem tegen wat mij zeer wist te boeien: Cortonville. Zijn eigen site waar beginnende bandjes een platform krijgen en waar hun muziek te luisteren is. Verder staan er leuke artikelen op en reviews. Zelfs artikelen en ontwerpen over tatoes.

 Het laatste wat Eric is meegaf was: doe A L L E S. Grijp elke kans aan, doe alles wat er van je gevraagd wordt. Al begin je met het inschenken van koffie op het media park, als je het graag wilt werk je jezelf vanzelf naar boven.

Blogging through the day!

Dinsdag 25 september, alweer de tweede dag van de IEMES week. Met een te zware tas die mijn laptop bevatte ging ik naar school. Er stonden vandaag alweer twee gastcolleges op het programma.

Het eerste gastcollege werd verzorgd door Jenny, docente Engels. Het college ging over bloggen. Hoe ga je te werk met wordpress? Tijdens het college werden de basis stappen hoe je met wordpress moet werken uitgelegd.  Een handig college aangezien ik niet een held ben met computers en technische hoogstandjes. Het college viel helaas erg tegen. Natuurlijk is het belangrijk en zoals ik al eerder zei handig.

Alleen begon dit college bij 0. Natuurlijk heb ik vorig jaar als ”brave CO1 student” goed opgelet tijdens Media Design en was dit college een beetje naar mijn mening overbodig. Mijn verwachting van dit college was dat we tips zouden krijgen over het bloggen zelf en de inhoud. Hoe zorg je dat mensen je blog gaan lezen, of welke woord keuzes en zins opbouw zijn pakkend? Wat zijn goede voorbeelden van een goed blog? Welke bekende bloggers zijn er en hoe gaan zij te werk. Dit zijn vragen waar ik graag antwoord op had gehad.

 

In to the great wide open

 Het tweede gastcollege werd verzorgd door Jasper Dobbelsteen, programmeur bij popodium 013 in Tilburg.

 Jasper kwam vertellen over het familie festival in to the great wide open begin September op Vlieland. Een festival dat hij in 2009 heeft opgezet. Jasper vertelde dat hij op dit idee is gekomen doordat hij graag naar festivals gaat, maar toch een soort leeftijdskloof zag ontstaan. Is het nog wel oke om als bijna 40 jarige man nog op Lowlands rond te rennen en je lekker te misdragen terwijl je een gezin hebt? Jasper merkte dat hij nog graag als vrije tijdsbesteding, maar ook voor zijn werk als programmeur die muziekervaring met zijn gezin wilde delen. Hij voerde deze gedachte door en zo ontstond in to the wild festival.

 In to the wild festival vindt sinds 2009 plaats. Het wordt gehouden op Vlieland. Op het festival zijn gezinnen welkom. De faciliteiten zijn zo ingericht dat je het weekend met je gezin van de festival sfeer kan genieten. Het is een klein festival dat bereikbaar is met de boot zo’n één tot twee keer per dag, in het bos, midden in de natuur. Jasper benoemt een van de succesfactoren van het festival is dat er maar twee podia zijn. Zo kunnen bezoekers alle acts zien en rustig afwisselen. Jasper noemt de doelgroep met zijn eigen woorden:

mensen die Lowlands eigenlijk een beetje ontgroeit zijn’’.

 Tijdens de seminar vertelde Jasper dat ze de afgelopen jaren tegen een aantal problemen zijn aangelopen.

 Het eerste punt is dat de kaartverkoop start voordat de line-up bekend wordt gemaakt. Het festival is altijd uitverkocht voordat de artiesten bekend zijn. Het komt vaak voor dat de bezoekers na de bekendmaking teleurgesteld zijn over de line-up, maar toch al een kaartje hebben.

 Het tweede punt is de locatie. Aangezien de boot maar een aantal keer per dag vaart en er niet genoeg slaapaccommodaties zijn voor ongeveer 6500 mensen is dat een probleem.

 Het derde probleem is het weer. De eerste editie heeft het festival last gehad van noodweer, maar omdat je afhankelijk bent van de boot is dat lastig met noodweer, want dan weigert de boot om te varen.

Een ander probleem is onze regering, met de steeds meer ingekorte subsidies op kunst en cultuur is het moeilijk om de begroting rond te krijgen. Een kaartje kost nu 115 euro. Maar nu is Jasper’s vraag moet de prijs omhoog en hoe reageren de bezoekers daarop?

 Ondanks deze kritische punten, is het festival elk jaar uitverkocht. Jasper vertelt hoe dat kan:

 Het is aantrekkelijk voor een artiest om daar te spelen. Artiesten worden onbewust uit hun comfortzone gehaald. Het festival vraagt of de artiesten een dag langer kunnen blijven aangezien ze niet terugkunnen met de boot. Maar hoe ‘’entertainen’’ de artiesten zichzelf nadat ze gespeeld hebben? Het antwoord: Ze gaan zelf het eiland op. Er ontstaan spontane gigs en optredens op het terrein zelf of op andere plaatsen op het eiland.

Verder verteld Jasper dat de bezoekers zeer trouw zijn en zelf ook graag deel uit willen maken en sterk meedragen aan de sfeer.

Op het einde vroeg Jasper aan de zaal op wij als iemes studenten misschien wel een oplossing wisten voor de aantal problemen waar hij tegenaan liep. Er kwamen oplossingen voorbij als: tickets niet meer online verkopen, zorgen voor een eigen boot of goedkopere artiesten omdat de mensen toch wel komen.

Een interessante seminar en leuk festival, zeker met namen als Alt J, Franz Ferdinand, Mr Scruff en Of monsters and man die er de afgelopen editie stonden!

Floriade – bloemen ver gezocht

Woensdag 26 september. Ik denk dat IEMES hier al weken naar deze dag uitkijkt, positief of negatief. Waar we vorig jaar nog bier gingen drinken in Amsterdam of een kijkje in de studio van Carlo en Irene mochten nemen, gingen we vandaag naar de Floriade.

De Floriade is het grootste evenement van Nederland dat om de vijf jaar wordt georganiseerd. Ondanks het stoffige imago van de Floriade, was ik benieuwd wat er te doen was, en of het stereotype van de Floriade daadwerkelijk klopt. Is de Floriade echt iets voor ‘’oudjes’’ en Japanners? Welke trends zijn er terug te vinden?

 De Floriade is op gedeeld in vijf gedeeltes.

 Relax & Heal: Een gedeelte waar proeven, ruiken, voelen, het prikkelen van je zintuigen  door middel van de natuur centraal staat. Zorgen tussen balans tussen de bezoekers en de natuur.

 Green Engine: Natuur tegenover industrie, het laten zien dat die combinatie toch samengaan.

 Education & Innovation: een onderdeel waar er aandacht wordt besteedt aan verschillende culturen tegenover innovatie.

 Environment: Hoe hebben bloemen invloed/zijn verwerkt in je dagelijkse leven.

 World Show Stage: Een gedeelte van de Floriade waar verschillende culturen bij elkaar komen en waar je in verschillende tentjes in steeds een ander land als India, China, Bangladesh, Spanje komt en je typische souvenirs van het land kan kopen.

 

In de vijf onderdelen van de Floriade zijn de trends Duurzaamheid en happiness terug te vinden. Zo zijn natuurlijk het groen wat er te zien is en de fair trade spullen in World Show Stage duurzaam. Ook het inspelen op de verschillende culturen slaat terug op de trend Happiness.

 De mening die ik over de Floriade heb is dat ik er veel meer van had verwacht. Aangezien het evenement om de vijf jaar gehouden wordt. Ik had meer open bloemenvelden verwacht, veel meer kleur en meer groen. Het kan ook zijn dat ik meer de Keukenhof in mijn hoofd had, maar dat vond ik zeer jammer. Bij de World Show Stage waren de culturen goed doorgevoerd, alleen op het gebied van bloemen die bij de cultuur dan weer niet. Het was zeker leuk om er eens een keer te zijn geweest, maar voor mij is het niet voor herhaling vatbaar.

 

 

Seminar Piek & Brandfighters

 De laatste dag van de IEMES week. Er stonden nog twee seminars op het programma. De eerste  seminar werd verzorgd door Piek, een vrouw als freelancer tv programma’s en films produceert. Piek liet onder andere stukjes film van producties van haar zien. Ze vertelde kort hoe ze haar carrière had opgestart. Ze heeft ervaring bij RTL en produceert op dit moment enkele series voor ZAPP. Ook heeft zij de film de Heineken ontvoering met Rutger Houwer geproduceerd. Een flinke klus. De seminar bestond vooral uit het beantwoorden van vragen van de studenten zelf.

 

De tweede en laatste seminar. De laatste seminar ging over BrandFighters. Een conceptbureau opgezet door twee studenten. De studenten, nu tegenwoordig de eigenaars van het bedrijf, vonden dat ze geen kans kregen om hun ideeën een platform te geven. Ze startte het bedrijf BrandFighters op. Het bedrijf geeft jonge creatievellingen die kans en vrijheid hun creativiteit een platform te geven. Of je nu geen ervaring hebt, een creatieve studie doet, of het gewoon leuk vind om creatief bezig te zijn iedereen is welkom en hebben vanaf de start sinds 2009, al 5000 communities. BrandFighters werkt voor een aantal opdrachtgevers, zoals ANWB, Shell, Thuisbezorgd.nl etc. Zo krijgen de leden indirect een kans om voor een opdrachtgever hun idee of concept in te sturen.  Verder kwam een IEMES studente, die daar nu stage loopt, haar eigen ervaringen met het bedrijf vertellen en konden wij haar vragen stellen.

 Deze seminar sprak me ontzettend aan omdat ik zelf in de conceptontwikkeling wil gaan werken, en het idee van een creatief platform erg leuk vindt. Na de seminar ben ik meteen research gaan doen, en ben ook lid geworden van de site. Ik ben zeker van plan om een idee in te zenden!

Plaats een reactie